ChatGPT kłamie. Nierzadko mu się to zdarza. Czego ma za dużo, czego za mało? Odpowiedział mi. 🙂
Dlaczego ChatGPT może Ci napisać głupoty?
Staram się dostarczać dokładne i rzetelne informacje, ale jak każda maszyna, również ja mogę popełnić błędy. Mogą one wynikać z różnych czynników, takich jak niedostateczna lub sprzeczna informacja w mojej bazie danych, niepełne zrozumienie pytania, czy też błędy w algorytmie generującym odpowiedzi. Zawsze warto potwierdzać kluczowe informacje i korzystać z różnych źródeł, zwłaszcza w przypadkach, gdzie precyzja jest kluczowa. Jeśli zauważysz, że udzieliłem błędnej odpowiedzi, zawsze warto zweryfikować informacje w inny sposób.
Jak warto pracować na lekcjach?
Również my musimy zastanowić się nad zadaniami, nad którymi nasi uczniowie pracują np. tymi z matematyki.
Jak pracować, skoro każde zadanie z podręcznika czy zbioru zadań rozwiąże za ucznia (i to najczęściej dobrze) sztuczna inteligencja. Nie zabronimy naszym uczniom korzystać ze sztucznej inteligencji. Zresztą po co? Przecież powstała również po to, by ułatwić nam wiele rzeczy.
Dlatego musimy zacząć inaczej pracować:
- uczyć mądrego korzystania ze sztucznej inteligencji
- projektować takie zadania, w których lepiej poradzą sobie nasi uczniowie sami, bez sztucznej inteligencji.
Czego nie zrobi za naszych uczniów sztuczna inteligencja?
Pomyśl, których zadań nie zrobi za naszych uczniów sztuczna inteligencja? Ja wybrałam kilka z ostatnich moich lekcji:
- budowanie średniowiecznego zamku (praca zespołowa, zamki powstają z dowolnych materiałów)
- wyjaśnianie pojęcia historycznego podczas kalamburów
- uczenie/wyjaśnianie zagadnienia rówieśnikom (tak, żeby później potrafili to zagadnienie przekazać kolejnej osobie)
- ćwiczenia z heksagonami (indywidualne i zespołowe).