Joanna Bienia-Fijas

Od ponad 25 lat uczę. Dzieci, młodzież, dorosłych.

Czego uczę? 

Dzieci i młodzież – historii, przedsiębiorczości, gospodarowania własnymi zasobami, dokonywania wyborów.

Dorosłych – jak uczyć i angażować uczniów, by osiągali sukcesy na miarę swoich możliwości.

Skąd taki wybór? 

Nie lubiłam szkoły. Szczególnie średniej. Bardzo. Jaki miałam plan na przyszłość? Żaden. Wiedziałam tylko, że po maturze chcę pójść na jakieś studia. Po co? By przez kolejne 5 lat nie musieć myśleć, co ze sobą zrobić. Nie wiedziałam, kim chcę być, ani kim mogłabym być. Najlepiej wiedziałam, w czym jestem słaba. Gorzej było z mocnymi stronami. Na szczęście, wbrew wszystkiemu wierzyłam w siebie i to, że dużo mogę. I że na pewno, jakoś to będzie.

Na 2. roku studiów historycznych zdecydowałam, że będę nauczycielką!

Dlaczego? Bo tak. Na przekór. Najbardziej chyba na przekór szkole, której nie lubiłam. 

Po studiach zaczęłam uczyć w szkole podstawowej. 

I?

I z czasem zrozumiałam, że mam  więcej szczęścia niż rozumu.

Dlaczego? Bo okazało się, że lubię uczyć. Okazało się! W praniu! Dopiero gdy zaczęłam to robić.

A mogło być zupełnie inaczej. Ta myśl sprawiła, że zainteresowałam się przygotowaniem młodych ludzi do podejmowania przemyślanych, opartych na chociaż jakiejś znajomości siebie, decyzjach zawodowych. Ukończyłam studia podyplomowe z podstaw przedsiębiorczości, doradztwa zawodowego i Akademię Coachingu. Teraz m.in. z tego zakresu prowadzę szkolenia dla nauczycieli. A wszystko z nowoczesnymi technologiami w tle. A czasami w roli głównej.

SZKOLĘ

Jestem trenerką wspomagania oświaty w zakresie rozwoju u uczniów kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy.

 

Jako trenerka regionalna i lokalna uczestniczę w projekcie Lekcja:Enter.

 

W ramach Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego prowadzę zajęcia dla rodziców małych studentów.

 

A z dużymi studentami spotykam się w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku na zajęciach dotyczących wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji, kompetencji kluczowych, relacji uczeń – nauczyciel – rodzic i konwersatoriach przygotowujących do wejścia na rynek pracy.

 

Współpracuję z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji. W ramach współpracy w roku szkolnym 2021/22 przeprowadzałam szkolenia on-line pracowników pedagogicznych szkół i przedszkoli dotyczące wdrażania edukacji włączającej.

 

Przez wiele lat współpracowałam z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Szkoliłam nauczycieli realizujących program Ekonomia na co dzień. Prowadziłam też z warsztaty i seminaria dla trenerów.

 

Szkolę Rady Pedagogiczne i prowadzę szkolenia otwarte.

 

Pracuję stacjonarnie i na odległość.

 

Jestem autorką 4 kursów on-line, które są kopalnią pomysłów dla nauczycieli uczących w szkole podstawowej.  Dzięki tym kursom nauczyciele prowadzą lekcje, na których uczniowie odnoszą sukcesy. Więcej działają, a przez to więcej rozumieją i pamiętają.

Numer w Rejestrze Instytucji Szkoleniowych (RIS): 2.22/00119/2022

PISZĘ

Współpracowałam m.in. z:

portalem epedagogika.pl, Wydawnictwem Operon, RAABE, Greg, Wiedza i Praktyka.

Jestem autorką licznych materiałów edukacyjnych, artykułów i projektów z zakresu doradztwa zawodowego, przedsiębiorczości, skutecznych metod uczenia m.in.:

  • „Ekonomiczne inspiracje” – przewodnik dla nauczycieli realizujących program „Ekonomia na co dzień” (współautorzy Beata Lubińska, Urszula Sierżant), Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Narodowy Bank Polski
  • Materiały dydaktyczne w poradnikach dla nauczycieli w ramach programu „Ekonomia na co dzień” Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Narodowy Bank Polski
  • Ekonomia na co dzień, czyli decyduj o sobie. Program nauczania rozszerzający i uzupełniający do przedmiotu wiedza o społeczeństwie w zakresie modułu wychowania do aktywnego udziału w życiu gospodarczym. (współautor Urszula Sierżant), Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości
  • Redaktor prowadząca poradnika: Projekty edukacyjne w gimnazjum: od pomysłu do ewaluacji, Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza
  • Publikacje w „Doradztwo Zawodowe w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. Diagnoza i realizacja” pod redakcją Zdzisławy Barankiewicz, Wydawnictwo RAABE
  • Publikacje w Historia i społeczeństwoefektywne lekcje – kształcenie umiejętności” pod redakcją Małgorzaty Smoły, Wydawnictwo RAABE 
  • „Świetlica Szkolna. Pomoce dydaktyczne” (współautorzy Tomasz Garstka, Katarzyna Stępniak).
  • Artykuły w Gdyńskim Kwartalniku Oświatowym: Gdynia, miasto z przyszłością? Scenariusz lekcji WOS dla gimnazjum, Dzielnice Gdyni, scenariusz godziny wychowawczej dla gimnazjum, nr 2/2006;
  • „Współczesne kobiety sukcesu” w: „Po prostu kobieta! Jak uczyć o prawach kobiet” praca zbiorowa pod redakcją Urszuli Sierżant, Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji Obywatelskiej
  • Scenariusze zajęć w „Moje i Twoje prawa i wolności: poradnik dla nauczycieli” (praca zbiorowa pod redakcją Dominiki Walentynowicz i Urszuli Sierżant, ze wstępem Jurka Owsiaka), Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji Obywatelskiej, Amnesty International
  • Artykuły w „Wystąpieniach publicznych na każdą szkolną okazję: zbiór gotowych przemówień i porad dla dyrektora szkoły”, Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza

Jestem autorką e-booków dla nauczycieli z pomysłami na angażujące uczniów lekcje:

Moimi krótkimi tekstami dzielę się z Tobą w zakładce INSPIRACJE.

 

CO O MNIE MÓWIĄ?
referencje J.Bienia-Fijas

Urszula Sierżant, koordynatorka programu Ekonomia na co dzień

Pani Joanno,

pragnę podziękować za świetne zajęcia Lekcja: Enter, atmosferę i otworzenie mojego umysłu na narzędzia TIK w lekcjach.

Dzięki Pani profesjonalnemu podejściu nauczyłam się bardzo dużo, właściwie startując od 0. Pewną część zdobytych umiejętności wykorzystuję na bieżąco, prowadząc lekcje zdalnie i w szkole.

Gdybym miała korepetytorkę w postaci Pani, chętnie nauczyłabym się jeszcze więcej, ponieważ narzędzia TIK bardzo przypadły mi do gustu, a lekcje z ich wykorzystaniem są dużo ciekawsze.

Mając na uwadze Pani merytoryczne przygotowanie, ciepłe ale konkretne podejście do uczestników – zajęcia  z Panią –  polecam wszystkim zainteresowanym narzędziami TIK.

Urszula Jasińska

Gr. 33 Łódź

Uczestniczyłam w projekcie „Lekcja Enter” jako nauczyciel i dyrektor. Przyznaję, że z pewnym sceptycyzmem podeszłam do udziału w tym szkoleniu on-line, jednak podejście prowadzącej – Pani Joanny Bienia –Fijas (rzeczowe, konkretne, pozytywne i bardzo życzliwe) pozwoliły mi na przełamanie wszelkiej niepewności i zahamowań dotyczących zdobywania nowych umiejętności w zakresie TIK.

Pani Asia to fachowiec w swojej dziedzinie, treści przekazywane profesjonalnie w życzliwej atmosferze i z wielką dozą cierpliwości do powtarzających się pytań, zadań uczestników szkolenia. Wysoka kultura osobista szkoleniowca. Wybitnie prowadzone webinaria. Bardzo wartościowe zajęcia, niesamowita wiedza osoby prowadzącej szkolenia. Organizacja, przebieg kształcenia, atmosfera na najwyższym poziomie. Polecam. Bardzo jestem zadowolona.

Albina Stefańska, nauczycielka języka polskiego i wicedyrektor SP3 im. KEN w Dzierżoniowie

Jestem uczestniczką projektu edukacyjnego Lekcja Enter – edycja wiosenna 2020 roku. Osobą prowadzącą była Pani Joanna
Bienia – Fijas, która w sposób merytoryczny oraz z dużą cierpliwością dla kursantek poziomu podstawowego wskazywała na możliwości wykorzystania technologii cyfrowej w rzeczywistości szkolnej zwłaszcza w zmienionych warunkach (nauczanie zdalne).

Pani Joanna podpowiadała, które z nich zastosowano w jej szkole i spełniają swoją rolę służąc aktywizowaniu uczniów, poprawie komunikacji między nauczycielami,  tworzeniu aktów prawa szkolnego, usprawnianiu pracy zespołów nauczycielskich.

Cenię komunikatywność oraz poziom organizacyjny prowadzonych szkoleń.  Szczerze polecam udział w kursach prowadzonych przez Panią Joannę Bienia – Fijas z prostej przyczyny – dużo na nich skorzystałam.

Urszula Skoczek

Trenerka Joanna Bienia-Fijas jest osobą o rozległej wiedzy merytorycznej i metodycznej. Ma nieprzeciętne umiejętności  komunikacji zarówno z indywidualnymi osobami, jak i grupami. W niewiarygodny sposób  przekazuje informacje, kontrolując ich odbiór. W jasny i konkretny sposób wciąga odbiorcę do aktywności, osiągając w ten sposób zamierzone cele. Pracując pod jej opieką nie sposób się nudzić, praca z Joanną jest efektywna i efektowna.

Beata Lubińska, nauczycielka biologii w Szkole Podstawowej w Brusach