Metoda świetnie sprawdza się przy tematach, które wymagają przyswojenia dużej ilości wiedzy.
Poszukiwanie odpowiedzi na te pytania pozwala uczniom na selekcję informacji i uporządkowanie wiedzy.
Nie trzeba zawsze korzystać ze wszystkich pytań.
Wszystkie 6 pytań możesz zadawać kiedy:
- omawiacie opowiadanie, wydarzenia (historyczne i fikcyjne),
- oglądacie film/program,
- słuchacie wywiadu.
3 pytania co, dlaczego, jak:
świetnie pokażą proces i pozwolą go zrozumieć. W tym przypadku można jeszcze dodać kiedy, które będzie oznaczać spełnienie warunku. Sprawdzają się podczas omawiania np.:
- zjawisk przyrody,
- reakcji chemicznych,
- działań urządzeń.
Jeżeli uczniowie odpowiadają na Twoje pytania, zapisz je na tablicy.
Kiedy pytania zadają uczniowie…
Kolejnym etapem wykorzystania tej metody są pytania, które układają sami uczniowie.
Nie jest to łatwe zadanie. Uczniowie muszą:
- znaleźć istotne informacje
- dobrać do nich odpowiedni zaimek pytający
- ułożyć pytanie.
Możesz narzucić, z których zaimków pytających uczniowie muszą skorzystać. Możesz też pozwolić, by wybrali takie, które ich zdaniem pozwolą zadać im pytania do najistotniejszych informacji.