Rozruszaj klasę

with Brak komentarzy

Szkody spowodowane zbyt długim, a co dopiero ciągłym siedzeniem są takie, że nawet systematyczne uprawianie sportu ich nie zrekompensuje. 

Dlatego musimy wstać z krzeseł. I przede wszystkim zorganizować tak lekcje naszym uczniom, by oni też wstali.

Ruch w klasie jest niezbędny w procesie uczenia.

Ruch w ciągu dnia pomaga uczniom ponownie naładować baterie w ciele i w mózgu. Uczniowie lepiej się koncentrują. Badania wykazały, że ruch w ciągu dnia korzystnie wpływa na wyniki w nauce i poprawia zachowanie. 

Włączenie ruchu do lekcji sprawia, że ​​uczniowie są zaangażowani i podekscytowani nauką. A to, czego się dowiedzą, ma szansę zostać z nimi na dłużej.

Ruszmy uczniów z ławek. Oderwijmy ich od siedzenia przez całą lekcję. Oto kolejne małe pomysły. Tym razem związane z tworzeniem zespołów.

  • Uczniowie ustawiają się w rzędzie według określonych kryteriów np.  według daty urodzenia, wzrostu, alfabetycznie według pierwszego lub drugiego imienia, długości włosów itp. Możesz również rozdać uczniom informacje związane z Twoim przedmiotem, które można uszeregować. Kiedy uczniowie prawidłowo wykonają zadanie grupy mamy gotowe np. każda kolejna piątka/czwórka uczniów to jeden zespół.
  • Uczniowie losują element układanki i szukają pozostałych osób, z którymi złożą obrazek i utworzą zespół. Układanka może być związana z Twoim przedmiotem, ale nie musi.
  • Uczniowie losują fragment zdania. Wśród pozostałych uczniów szukają tych, którzy mają pozostałe fragmenty i z którymi stworzą zespół. Zdanie  może być związane np. z tematem poprzedniej lekcji, ale nie musi.

Taki podział na grupy zabierze nam o wiele więcej czasu niż utworzenie zespołów z uczniów, którzy siedzą blisko siebie. Ale doda Twojej lekcji energii, zaangażuje uczniów od samego początku. Wprowadza element zabawy. A to sprzyja nauce!

Rozruszanie klasy ma swoje wady.

  • uczniowie mogą wykorzystywać rozluźnienie, niewłaściwe się zachowywać, mając nadzieję, że w zamieszaniu nie będą zauważeni
  • włączenie zabaw ruchowych zabiera czas na naukę
  •  więcej czasu i wydłuża lekcję.

Jeśli nie jesteś przekonana, do ruszenia swojej klasy,  zacznij od małych kroków.

  • Połącz uczniów w zespoły, zanim wejdziecie do sali, jeszcze na holu. Wchodząc do klasy, uczniowie usiądą już w zespołach.
  • Kiedy klasa traci energię, poproś uczniów o wstanie i przeciągnięcie się.
  • Na zakończenie lekcji, po sprawdzianie zróbcie śmieszną gimnastykę na rozładowanie emocji np. spróbujcie stworzyć falę z połączonych rąk.

Korzyści płynące z poruszania się i aktywności uczniów zdecydowanie przewyższają wady. Sprawdź to!

Jak jeszcze ruszyć uczniów z ławek? Pobawcie się w popcorn lub biegane dyktando (sprawdza się na każdym przedmiocie!).

Pierwszy tekst z cyklu „Rozruszaj klasę” znajdziesz TU.