Rozgrzewki pamiętam tylko z wychowania fizycznego. Ale nie tylko ciału przydaje się ona przed wysiłkiem. Potrzebuje jej też nasz mózg. A szczególnie mózg naszych uczniów, który na początku lekcji błądzi jeszcze po atrakcjach z przerwy. Czyli nadal gra. I nie dotyczy to tylko wirtualnych lekcji.
Rozgrzewka jest świetnym sposobem na:
- wzbudzenie ciekawości i uwagi uczniów
- stworzenie atrakcyjnej atmosfery
- odciągniecie uwagi od wydarzeń z przerwy
- na uspokojenie się i skupienie myśli na lekcji
- nagrodzenie uczniów, którzy przychodzą/ logują się na zajęcia na czas.
Co na rozgrzewkę?
Najlepiej sprawdzą się łatwe i atrakcyjne zadania, krótkie gry. Takie, w których będą mogli wziąć udział wszyscy uczniowie.
Przygotuj zadania związane z Twoim przedmiotem, a równocześnie z kreatywnością i skojarzeniami. Zaplanuj takie, w których nie ma złych odpowiedzi.
5 rozgrzewających propozycji
Przygotuj kilka plansz z 4 obrazkami. Zarówno na lekcji stacjonarnej, jak i zdalnej sprawdzi się jamboard lub Canva. Zadaniem uczniów jest wskazanie, który z obrazków nie pasuje do pozostałych. To, co w tym zadaniu jest najciekawsze, uczniowie potrafią znaleźć takie argumenty, które pozwolą wykluczyć każdy obrazek. Na tym polega moc skojarzeń i kreatywność. To zadanie pokazuje, jak ważne jest patrzenie na rzeczy z różnej perspektywy.
Wyświetl uczniom ilustrację/zdjęcie z wieloma drobnymi szczegółami. Daj im 30 sekund na przyjrzenie się. Następnie ukryj zdjęcie.
Uczniowie:
- na lekcji stacjonarnej opowiadają wybranej osobie, co widzieli, a następnie wspólnie starają się wypisać jak najwięcej szczegółów.
- na lekcji zdalnej możesz przygotować np. chmurę wyrazową w AnswerGarden lub Mentimeter, w którą uczniowie wpiszą zauważone szczegóły.
O AnswerGarden przeczytasz w moim tekście AnswerGarden, czyli jak szybko zbierać informacje od uczniów.
W tym wpisie znajdziesz również instrukcję do AnswerGarden.
Napisz na tablicy lub wyświetl 3 zdania. W każdym zdaniu pomieszaj jednak wyrazy. Zadaniem uczniów jest zapisanie poprawnych zdań. Zdania mogą nie mieć ze sobą nic wspólnego. Może to być również jedna wypowiedź. Wówczas trzeba je również ułożyć w odpowiedniej kolejności.
Podaj uczniom 5 kategorii związanych z Twoim przedmiotem, a najlepiej z życiem codziennym i Twoim przedmiotem ? . Poproś uczniów, aby wyszukali przedmioty, zjawiska, osoby, działania, wydarzenia, które do tych kategorii pasują np.
- zawody, w których ludzie muszą się znać na…
- miejsca, w których stosujemy…
- figury, które…
- cechy, które powinien mieć…
- zwierzęta, których…
- zamki, które…
- rzeki, na których…
- liczby, które…
- znaki, które…
Jeżeli jesteście w klasie, uczniowie mogą udzielać odpowiedzi ustnie.
Podczas pracy zdalnej wykorzystaj AnswerGarden lub Mentimeter.
Zapisz na tablicy lub wyświetl odpowiedzi na kilka pytań. Najlepiej, jak będą to bardzo krótkie, jednowyrazowe odpowiedzi. Zadaniem uczniów jest wymyślenie pytań, na które można by było udzielić takich odpowiedzi.
Zabawy rozgrzewające mogą wzmocnić motywację, co jest niezwykle ważne na początku lekcji. Potem będzie już tylko trudniej. Wypróbuj!