Dzięki tej metodzie, oprócz pogłębiania wiedzy z przedmiotu, uczniowie kształcą umiejętność komunikacji.
Do dzieła!
Poproś, aby uczniowie:
- Złożyli na pół (wzdłuż dłuższej krawędzi) kartkę (wielkości tej z zeszytu).
- W miejscu zgięcia niech narysują linię. Dzięki temu na kartce powstaną 2 kolumny.
Poproś, aby zatytułowali kolumny: ODDANE, OTRZYMANE.
Podobnie jak w popcornie zadaj uczniom pytanie, na które można udzielić kilku prawidłowych odpowiedzi. Może to być też problem, który uczniowie muszą rozwiązać.
Wyznacz limit czasowy. W kolumnie ODDANE uczniowie wypisują tyle odpowiedzi/ pomysłów, na ile wpadną.
Gdy skończy się czas, uczniowie wstają i łączą się w pary z osobą, która siedzi np. w innym rzędzie.
Zadanie w parach:
- Odczytanie swoich odpowiedzi i omówienie, czy są prawidłowe.
- Zapisanie w kolumnie OTRZYMANE odpowiedzi 2. osoby (jeżeli była prawidłowa i różna od tych już zapisanych).
Po wykonaniu zadania uczniowie szukają kolejnej pary. Wymiana odpowiedzi trwa, dopóki nauczyciel nie powie stop.
Gdy uczniowie wrócą na miejsce, podsumuj zadanie.
- Każdego ucznia poproś o odczytanie 1 lub 2 odpowiedzi (uczeń sam wybiera kolumnę, z której czyta). Czytane odpowiedzi na bieżąco komentuj, tak by uczniom łatwiej było usystematyzować wiedzę.
- Zapytaj, ile innych prawidłowych odpowiedzi/pomysłów otrzymali dzięki współpracy w parach.
- Poproś, aby zastanowili się, co zyskali, współpracując z innymi?