Mnie nikt nie uczył planowania. Tak celowo. W szkole. Szkoda. Przez lata rządziło mną przekonanie, że wszystko dam radę zrobić i to na ostatnią chwilę. Dawałam. Tylko że żyłam w wiecznym niedoczasie. Wszystko robiłam w pędzie. Łącznie z odpoczywaniem, uprawianiem sportu, czytaniem książek. A ponieważ nie zawalałam terminów, wszystko wydawało się w porządku. WYDAWAŁO!
Kiedy bezplan zaczyna przeszkadzać
Przez lata uczyłam planowania, gospodarowania swoimi zasobami, a więc też czasem. Naczytałam się książek, napisałam sporo tekstów i opracowałam wiele materiałów dydaktycznych na ten temat. Sama rzadko wykorzystywałam to wszystko w swoim życiu.
Z czasem miałam dosyć:
- tego chaosu i ciągłego nadganianie
- przeskakiwanie od działania do działania
- zaczynania pracy od szukania przygotowanych wcześniej materiałów w stertach papierów
- wracania do domu po materiały, które miałam zabrać, ale ich wcześniej nie przygotowałem i zapomniałam
- rozciągniętej do niemożliwości doby.
Na szczęście, w końcu zaczęło mi to wszystko ciążyć. I zaczęłam organizować swoją pracę, miejsce, gdzie pracuję, odpoczywam. Moje biurko nie jest puste, ale nie stawiam laptopa na stercie bardzo potrzebnych papierów, które muszę mieć pod ręką, czyli na środku biurka. Planowanie to przecież umiejętność organizacji tego, co będziemy robić. Ubierać się, pakować do szkoły, przygotowywać posiłek, wychodzić do kina.
Czy umiejętność organizacji/ planowania ma wpływ na sukces w szkole?
Nauczyciele z trzech szkół publicznych w Chicago współpracując z Uniwersytetem Saint Xavier, przeanalizowali możliwe przyczyny niskich ocen swoich uczniów.
Badanie wykazało, że nauka do późna, nieprzygotowanie do zajęć, niewywiązywanie się z obowiązków szkolnych, dotyczyły uczniów, którzy nie potrafili organizować/planować swojej nauki. Dotyczyło to zarówno młodszych, jak i starszych uczniów. Już pierwsze dowody na brak organizacji dostrzegli w uczniowskich ławkach i szafkach. To tak jak ja na moim biurku i w stertach na półkach.
Jakie były wnioski z badania?
Organizacja jest warunkiem sukcesu. Organizacja ma wpływ na naukę i to, jak uczniowie radzą sobie poza szkołą.
Skąd o tym wiadomo? W tych 3 szkołach wdrożono program, którego celem kształcenie umiejętności planowania. Program nie wpłynął znacząco na uczniów, którzy i tak byli zorganizowani. U uczniów, którzy wcześniej nie radzili sobie z organizowaniem/planowaniem, a którzy zaangażowali się w proponowane w programie zadania, spowodował znaczne zmiany. Na koniec roku szkolnego zmniejszyła się liczba nieodrobionych, niedokończonych zadań, jak i mniej było ocen niedostatecznych.
Kiedy zacząć uczyć planowania?
Badacze doszli do wniosku, że uczniowie klas młodszych wykazywali większe zainteresowanie realizowanym programem. Jego skuteczność była więc większa. Jest też nadzieja, że uczeń będzie wykorzystywał nabyte umiejętności również w klasach starszych.