Notatki metodą konspektu można robić nie tylko do tekstu. Najłatwiej jednak będzie właśnie na tekstach wdrożyć do niej uczniów. Sama metoda jest prosta. Polega na pisaniu głównych zagadnień/tematów, podtematów i ich ważnych szczegółów wg prostego schematu.
Jak korzystać z metody konspektu?
Pokaż uczniom podstawowy schemat.
Istotne wskazówki
- Przy pierwszych próbach pracuj razem z uczniami. Pomóż im wybrać główne zagadnienia (np. tytuły rozdziałów), zawarte w nich kluczowe kwestie i istotne informacje, które je rozwijają, wyjaśniają. Sam schemat jest prosty. Wybór istotnych treści czy zagadnień może być dla uczniów trudny.
- Wyjaśnij uczniom, że pisanie, zaznaczanie każdego poziomu innym kolorem:
- sprawi, że więcej zapamiętają, podczas tworzenia notatki.
- ułatwi późniejszą naukę.
- Niech uczniowie zawsze zostawiają miejsce między poszczególnymi zagadnieniami. Tak, aby móc dopisywać kolejne podpunkty.
Zalety metody konspektu
- Skuteczniejsze niż robienie notatek linijka w linijkę, czy wypisywanie w punktach.
- Szybka i stosunkowo prosta metoda robienia notatek.
- Przydatna w przypadku tematów, w których ważne jest określenie głównych punktów, a także zapamiętanie szczegółów.
- Notatki są łatwe do przejrzenia. Przydatne przy powtórkach.
- Przydaje się, gdy mamy ułożyć plan tekstu np. opowiadania.
Wady metody konspektu
- Początkowo trudność może sprawić dopasowanie informacji do odpowiedniego poziomu. Ale już samo zastanawianie się nad tym jest cenne!
- Opanowanie tej metody tak, by uczniowie mogli nad nią samodzielnie pracować, może zająć trochę czasu.
- Nie najlepiej sprawdza się przy tematach, gdzie występuje dużo wzorów, przykładów, wykresów np. fizyce, chemii.
Przeczytaj o metodzie pytań, metodzie Cornella, metodzie: pytanie, odpowiedź, dowód.