Myślenie heksagonalne. Jak je wykorzystać na lekcji?

with Brak komentarzy

Nasi uczniowie  spędzają długie godziny przed ekranami monitorów, telefonów czy tabletów. Niestety. Taka nauka, nawet przy naszych najlepszych pomysłach, słabo  sprzyja dyskusjom, wymianie poglądów, współpracy. Nie mówiąc o relacjach. Dlatego w okresach stacjonarnej nauki stwarzajmy im jak najwięcej ku temu możliwości. 

Świetnie do tego sprawdzą się heksagony!

Możemy je wykorzystać również na lekcjach zdalnych. Ale nie tak fajnie będzie. A co najsmutniejsze, nie będziemy widzieli, jak uczniowie rozmawiają, kombinują, przekładają. Co nie znaczy, że nie warto.

W szkole niech to jest czas rozmów, dyskusji i dzielenia się wiedzą.

Zanim przejdziesz dalej

Jeżeli nie czytałaś, zacznij od pierwszego tekstu na ten temat: Myślenie heksagonalne. O co w nim chodzi? Jak wykorzystasz na lekcji?

Co zapisać na sześciokątach?

Myślenie heksagonalne jest doskonałym sposobem na powiązanie omawianego zagadnienia z:

  • życiem codziennym
  • wiedzą już wcześniej zdobytą (szkolną i tą pozaszkolną)
  • doświadczeniami uczniów.

Powiązane zagadnienia wymagają większego zastanowienia się, przeszukania wcześniej zdobytej wiedzy, odwołania się do własnych doświadczeń.

Możemy też powiązać wiadomości z cyklu lekcji. Wówczas uczniowie dostrzegają związek między nimi. Czasami każdą kolejną lekcję traktują jak wiedzę zupełnie od innych oderwaną. Heksagony mogą to zmienić.

lektura, wiersz, opowiadanie

treść, autor i jego życie/poglądy, tło polityczne, społeczne opisane w dziele, okoliczności powstania, odniesienia do współczesnego/realnego życia

zjawiska pogodowe

wiedza o tych zjawiskach, ich wpływ na nas/nasz plan dnia, nasze samopoczucie, na  funkcjonowanie naszej miejscowości/regionu

Przykłady

środowisko i jego zanieczyszczenia

rodzaje zanieczyszczeń, przyczyny i skutki, wpływ zanieczyszczeń na nas/ nasze codzienne życie, działania, które należy/można podjąć, działania, które my osobiście możemy podejmować uczniowie

wydarzenie historyczne

zaangażowane osoby, przyczyny, skutki, tło polityczne, tło społeczne, wpływ na życie ludzi, idee, przekonania

 

Uczniowie mogą pracować w małych grupach lub indywidualnie. Chociaż opcję indywidualną lepiej zostawić na czas nauki zdalnej lub stosować w ramach nauczania wyprzedzającego. O pomysłach na pracę indywidualną z heksagonami napiszę w przyszłym tygodniu.

Tworzenie haksagonów przez uczniów

Kiedy uczniowie zapoznają się z jakimś tematem, czytają lekturę, oglądają film czy słuchają podcastu mogą zapisywać słowa, pojęcia, zagadnienia, które umieszczą na heksagonach.

Takie stworzone przez uczniów heksagony możemy:

  • Wrzucić do jednego pudełka. Następnie uczniowie łączą się w małe zespoły. Każdy zespół losuje z pudełka pakiet heksagonów. Uczniowie przeglądają posiadane heksagony i wrzucają z powrotem do pudełka te, które się powtarzają. Możecie ustalić, że każdy zespół ma prawo wylosować 3 dodatkowe heksagony.

LUB

  • Uczniowie tworzą małe zespoły. Każdy z nich do zespołu wnosi swoje heksagony. Przeglądają je i decydują, czy te powtarzające się odkładają, czy wykorzystują.

Z ogromu możliwości wykorzystania heksagonów, wziął się mój pomysł na E-BOOK. Znajdziesz go na Złotym Nauczycielu.

okładka o myśleniu heksagonalnym