Nasi uczniowie spędzają długie godziny przed ekranami monitorów, telefonów czy tabletów. Niestety. Taka nauka, nawet przy naszych najlepszych pomysłach, słabo sprzyja dyskusjom, wymianie poglądów, współpracy. Nie mówiąc o relacjach. Dlatego w okresach stacjonarnej nauki stwarzajmy im jak najwięcej ku temu możliwości.
Świetnie do tego sprawdzą się heksagony!
Możemy je wykorzystać również na lekcjach zdalnych. Ale nie tak fajnie będzie. A co najsmutniejsze, nie będziemy widzieli, jak uczniowie rozmawiają, kombinują, przekładają. Co nie znaczy, że nie warto.
W szkole niech to jest czas rozmów, dyskusji i dzielenia się wiedzą.
Zanim przejdziesz dalej
Jeżeli nie czytałaś, zacznij od pierwszego tekstu na ten temat: Myślenie heksagonalne. O co w nim chodzi? Jak wykorzystasz na lekcji?
Co zapisać na sześciokątach?
Myślenie heksagonalne jest doskonałym sposobem na powiązanie omawianego zagadnienia z:
- życiem codziennym
- wiedzą już wcześniej zdobytą (szkolną i tą pozaszkolną)
- doświadczeniami uczniów.
Powiązane zagadnienia wymagają większego zastanowienia się, przeszukania wcześniej zdobytej wiedzy, odwołania się do własnych doświadczeń.
Możemy też powiązać wiadomości z cyklu lekcji. Wówczas uczniowie dostrzegają związek między nimi. Czasami każdą kolejną lekcję traktują jak wiedzę zupełnie od innych oderwaną. Heksagony mogą to zmienić.
Uczniowie mogą pracować w małych grupach lub indywidualnie. Chociaż opcję indywidualną lepiej zostawić na czas nauki zdalnej lub stosować w ramach nauczania wyprzedzającego. O pomysłach na pracę indywidualną z heksagonami napiszę w przyszłym tygodniu.
Tworzenie haksagonów przez uczniów
Kiedy uczniowie zapoznają się z jakimś tematem, czytają lekturę, oglądają film czy słuchają podcastu mogą zapisywać słowa, pojęcia, zagadnienia, które umieszczą na heksagonach.
Takie stworzone przez uczniów heksagony możemy:
- Wrzucić do jednego pudełka. Następnie uczniowie łączą się w małe zespoły. Każdy zespół losuje z pudełka pakiet heksagonów. Uczniowie przeglądają posiadane heksagony i wrzucają z powrotem do pudełka te, które się powtarzają. Możecie ustalić, że każdy zespół ma prawo wylosować 3 dodatkowe heksagony.
LUB
- Uczniowie tworzą małe zespoły. Każdy z nich do zespołu wnosi swoje heksagony. Przeglądają je i decydują, czy te powtarzające się odkładają, czy wykorzystują.