Myślenie heksagonalne. O co w nim chodzi? Jak wykorzystasz na lekcji?

with Brak komentarzy

Przyciągnęła mnie nazwa. Myślenie heksagonalne.

Heksagony znam. Skąd? Bo uwielbiam szydełkować,  a youtube jest pełen tutoriali, jak wyszydełkować piękne serwetki, sweterki i inne cuda złożone z wielu heksagonów.

Ale myślenie heksagonalne?

Tak jak piękne wychodzą szydełkowe heksagony, tak ciekawe jest myślenie heksagonalne.

A co najważniejsze daje ogromne możliwości.

Myślenie heksagonalne to świetny sposób, by zachęcić uczniów do myślenia i dyskutowania. 

O co w tym chodzi?

Najłatwiej będzie wyjaśnić na przykładzie.

Wyobraź sobie, że zamierzasz na godzinie wychowawczej poruszyć temat bezpiecznego korzystania z internetu. Wiedza uczniów jest całkiem spora, ale chciałabyś jeszcze raz do tego tematu wrócić. Masz wrażenie, że znajomość teorii nie idzie w parze z praktyką.

I tu sprawdzą się heksagony.

Przygotowujesz 5 kompletów (na tyle zespołów chcesz podzielić klasę). W każdym komplecie jest 10 sześciokątów. Na każdym z nich jest 1 pojęcie związane z bezpieczeństwem w sieci. Zadaniem uczniów jest połączenie wszystkich sześciokątów. Każde połączenie musi mieć swoje uzasadnienie. Każdy heksagon musi się stykać z przynajmniej 1 innym.

Każda grupa wykona to zadanie inaczej. Pracujemy na skojarzeniach, a te mamy różne, tak jak różne mamy doświadczenia. Kiedy uczniowie pracują zespołowo, zanim połączą ściany sześciokątów, muszą przedyskutować układ. Przekonać pozostałe osoby w zespole, że takie połączenie ma sens, że pasuje.

Połączenia mogłoby wyglądać tak:

Nie zdarzy się, że grupy będą miały to samo.

Jak podsumować pracę w zespołach?

  • Kiedy powstaną połączenia, każdy uczeń z zespołu wybiera jedno dowolne połączenie i pisemnie je uzasadnia (np. na przygotowanym przez Ciebie szablonie).
  • Pisemne sprawozdanie zespołu (np. na przygotowanym szablonie), czyli wyjaśnienie co  poszczególne heksagony łączy i dlaczego.
  • Po dyskusjach w grupach przechodzimy do prezentacji. Zespół odpowiada na pytania innych uczniów, którzy pytają o połączeniach, których u nich nie ma.

LUB

  • Uczniowie wyjaśniają pozostałym zespołom, skąd u nich takie połączenia sześciokątów. W tym przypadku mogą sami wybrać połączenie, które przedstawią.

5 zespołów i 10 heksagonów to tylko przykład. Ilość heksagonów dostosowujemy do naszych uczniów. Uczniowie mogą pracować indywidualnie, w parach i zespołach.

Heksagony to ogrom możliwości.

Jest wiele sposobów na ich stworzenie i udostępnienie uczniom (również do nauki zdalnej).

Z ogromu tych możliwości (i oczywiście przez tę piękną nazwę) wziął się mój pomysł na „heksagonowy e-book”.

Polubiłaś heksagony? Przeczytaj kolejny wpis. A jak polubisz je tak, jak ja, to zajrzyj do kursu!

Na lekcjach z pomysłami z tego e-booka Twoi uczniowie będą poszukiwać powiązań, dyskutować, współpracować.

W e-booku znajdziesz:

  • pomysły na wykorzystanie heksagonów na lekcji stacjonarnej i zdalnej
  • opis pracy zespołowej i indywidualnej
  • instrukcje wykonania sześciokątów w generatorach
  • sześciokąty i karty na podsumowanie do druku.