Korzystanie z talii kart do gier w klasie to zabawne doświadczenie edukacyjne!
Zwykła talia kart może bardzo wzbogacić nasze lekcje:
- Małe i duże dzieciaki lubią grać. Wykorzystanie kart może wzbudzić ich zainteresowanie i zaangażowanie.
- W zabawie działają uczniowie. (My działaliśmy, przygotowując zabawę).
- Podczas takiej zabawy możesz obserwować swoich uczniów: relacje między nimi, stosunek do innych, uczniów wycofanych. Po okresie zdalnego nauczania możemy dostrzec sytuacje/postawy, na które warto zwrócić uwagę.
- Gry karciane uczą strategii korzystania z informacji, kategoryzowania, sekwencjonowania i sortowania, rozwiązywania problemów, komunikacji i pracy zespołowej. I jeszcze ćwiczą pamięć i rozwijają umiejętności szybkiego myślenia.
- jako lodołamacz czy rozgrzewkę na początku lekcji
- jako sposób podziału na grupy
- jako przerywnik, gdy Twoi uczniowie potrzebują nowej energii
- do poćwiczenia wprowadzanych zagadnień
- na podsumowanie tematu/działu.
Aby grać, możemy modyfikować istniejące, popularne gry. Możemy też wymyślać zupełnie nowe. Takie, dzięki którym uda się nam zrealizować cel lekcji.
W talii 52 kart można doszukać się wielu powiązań z kalendarzem.
52 karty — tyle jest tygodni w roku
12 figur (króle, damy, walety) — to 12 miesięcy
4 kolory (piki, serca, trefl, karo) — to 4 pory roku
Nigdy tak nie patrzyłam na karty. Ale to może być fajny pomysł do wykorzystania na lekcję:
- dla najmłodszych, gdy chcemy poćwiczyć miesiące i pory roku (i związane z nimi słownictwo)
- dla starszych, gdy to samo chcemy poćwiczyć na języku obcym
- na przyrodę/geografię, gdy chcemy szczegółowo omówić zjawiska występujące w poszczególnych porach roku.
Pomysł na zabawę z kartami
Przygotuj wszystkie figury (oprócz asów). Uczniowie, którzy je otrzymają, będą miesiącami.
Pozostałym uczniom rozdaj po 1 karcie spośród tych od 1 do 10. Oni będą porami roku: karo-wiosna, kier-lato, trefl-jesień, pik-zima.
Poproś uczniów z figurami, aby ustawili się w szeregu w kolejności walety – damy – króle.
Pierwszy uczeń z waletem to styczeń, kolejni to luty, marzec, kwiecień. Damy to: maj, czerwiec, lipiec i sierpień. A królowie to: wrzesień, październik, listopad i grudzień.
Uczniowie, którzy reprezentują pory roku, stoją naprzeciwko.
Wyjaśnij, że kiedy podasz nazwę miesiąca, to podnoszą rękę do góry Ci uczniowie, którzy są przypadającą na ten miesiąc porą roku.
Spośród nich wybierzesz 1 lub 2 (w zależności od liczebności klasy). Wybrany uczeń staje za danym miesiącem.
Zabawę kontynuuj, aż wszystkie „pory roku” znajdą swoje miejsce za odpowiednim miesiącem.
W ten sposób powstały 4 zespoły: pory roku wraz z przypadającymi miesiącami.
- Podsumuj zabawę. Niech miesiące z poszczególnych pór roku wystąpią przed szereg i podadzą swoje nazwy.
- Poproś uczniów, aby przygotowali plakat związany z porą roku, jaką reprezentują. Na plakacie mogą się znaleźć (w zależności od przedmiotu): warunki pogodowe, nazwy garderoby, którą wówczas najczęściej nosimy, sposoby spędzania wolnego czasu, przypadającego święta.
Udanej zabawy!
Chcesz poznać inne pomysły na wykorzystanie kart na lekcjach?
Umieściłam je w e-booku. Na ponad 100 stronach opisałam pomysły na zabawy kartami.