Co robią Twoi uczniowie podczas lekcji zdalnej? Wszystko!
Niektórzy nasi uczniowie są z nami na lekcji. SĄ NAPRAWDĘ. Co dzieje się z pozostałymi, jak już potwierdzą swoją obecność? Wszystko! Dla wielu uczniów zdalne nauczanie to szansa poczucia się jak w grze. Masz przynajmniej 2 życia. Jesteś równocześnie w kilku miejscach. Na lekcji i… w grze, w którą właśnie gra połowa klasy, na zakupach (czasami z rodzicami), w kuchni, w łóżku. Albo na lekcji w zupełnie innej szkole i innym mieście, bo kolega z obozu udostępnił pulpit i pokazuje swoją nauczycielkę.
Co możemy zrobić? Na pewno nie kazać słuchać. Słuchanie najprościej odłączyć. Zebrałam kilka pomysłów.
Na bieżąco korzystaj z czatu
Nie wszyscy uczniowie mogą zabrać głos i odpowiedzieć na nasze pytanie. Inna sprawa, że nie wszyscy chcą. Dlatego proś uczniów, którzy nie wypowiadają się głośno o podawanie odpowiedzi na czacie. Warto ustalić na początku lekcji, że kto nie zabierze głosu, pisze odpowiedź na czacie. Nawet bardzo krótką.
Wykorzystuj platformy z quizami
Quiz stworzysz lub skorzystasz z gotowego na platformach np. kahoot lub quizziz.
Warto jest przeprowadzić nawet bardzo krótki quiz np. w połowie lekcji, ułożony do omawianej właśnie partii materiału.
Korzystaj z Answergarden
Zbieraj odpowiedzi/ przeprowadzaj burzę mózgów w narzędziu Answergarden. Wystarczy, że wkleisz na czat link lub wyświetlisz QR kod, a uczniowie będą mogli odpowiedzieć na twoje pytanie lub podzielić się pomysłem.
Jak pracować z tym narzędziem znajdziesz w tekście Answergarden, czyli jak szybko zebrać informacje od uczniów.
A TU TUTORIAL
Korzystaj z opcji pracy w oddzielnych pokojach
Ich ogromną zaletą jest to, że możesz do każdego pokoju wejść i porozmawiać z pracującymi tam uczniami. Widzisz też, którzy uczniowie dołączyli do pokoju. Świetnym rozwiązaniem jest praca uczniów w pokojach na Jamboardzie. I znowu — widzisz, co uczniowie w Jambordzie robią. Możesz na bieżąco rozmawiać o ich pracy. Tak jak podczas pracy w grupach w sali lekcyjnej.
Zaangażuj uczniów podczas prezentacji innych zespołów
Kiedy uczniowie zaprezentują swoje prace, poproś resztę klasy, aby odpowiedzieli na pytania:
Czego nowego dowiedziałem/am się na ten temat?
Co mnie zaskoczyło/zainteresowało?
Co mi się podobało w tej prezentacji?
Odpowiedzi uczniowie mogą udostępniać w padlecie. Dla każdej prezentacji najlepiej przygotować osobną kolumnę, w której uczniowie wpiszą odpowiedzi. Jeżeli jeszcze nie korzystałaś z Padletu, przygotowałam
INSTRUKCJĘ.
Uczniowie tworzą materiały
Zapoznaj uczniów ze stronami, na których stworzą mówiące postaci
lub kreskówki.
Uczniowie mogą tworzyć je w zespołach lub indywidualnie. Link do stworzonej pracy niech wkleją na czat. Na koniec lekcji możesz zorganizować wspólne oglądanie. Pobierz instrukcję do tworzenia mówiących postaci.
Uczniowie uciekają myślami na lekcji stacjonarnej. Co dopiero na zdalnej? Gdy nikt nie widzi, a i czasami nie słyszy. Ale musimy próbować.