Ilu metod notowania nauczyłaś się w szkole? Ja jednej. Na studiach ze zdziwieniem, ale chyba i zazdrością patrzyłam na koleżankę, która w dużym zeszycie robiła kolorowe, wówczas wydające się śmiesznymi, notatki. Tylko że ona ze swoich chyba więcej się mogła nauczyć. Ja z moich niewiele. Tym bardziej że delikatnie mówiąc, pisałam mało wyraźnie.
Łatwiej się uczymy, gdy informacje do siebie pasują.
Łączmy:
- główne zagadnienie z jego poszczególnymi etapami/ częściami
- kluczowy fakt z drobnymi przykładami
- przyczynę ze skutkiem
Takie powiązane ze sobą pomysły jest o wiele łatwiej zapamiętać. Ale jak to zrobić? Na przykład korzystając z metody pytanie, odpowiedź, dowód.
Pytanie, odpowiedź, dowód
Opis tej ciekawej metody znalazłam na stronie wikiHow.
Wydaje się prosta, ale moim zdaniem, wymaga ćwiczeń. Szczególnie gdy nasi uczniowie przyzwyczaili się do odpowiadania na pytania, a nie na ich zadawanie. A zadać dobre pytanie to sztuka. Wiemy o tym najlepiej.
- Uczniowie czytają tekst/ słuchają miniwykładu/ oglądają film i zapisują pytania, na które uzyskali odpowiedź.
- Do każdego pytania zapisują zwięzłą odpowiedź.
- Pod odpowiedzią piszą uzasadnienie, dowody na swoją odpowiedź. Tu mogą również podać konkretne przykłady z tekstu.
Zalety notatek robionych metodą PYTANIE, ODPOWIEDŹ, DOWÓD:
- Uczy trudnej sztuki zadawania pytań.
- Zmusza do robienia notatek własnymi słowami.
- Udowodniono, że ta technika parafrazowania informacji pomaga uczniom lepiej zrozumieć i zachować materiał.
- Umożliwia zapisanie wszystkich istotnych informacji w zwięzłym, łatwym do odczytania formacie, co ułatwi uczenie się z nich.
Bez względu na metodę robienia notatek, warto z uczniami podzielić się kilkoma trikami, które ułatwią późniejsze uczenie się z nich. Bo ciągle mamy nadzieję, że im do tego posłużą. Ale wiemy też, że uwaga skupiona na robieniu notatki już coś da. Przejrzysta struktura notatek ułatwia późniejsze wprowadzanie nowych informacji.
Zwróć uwagę uczniów na:
- Używanie wymazywalnych długopisów. Świetny wynalazek, który zastąpił zlepiające kartki korektory. Kto je jeszcze pamięta? 🙂 Dzięki takim długopisom notatki mogą być bardziej czytelne.
- Używanie kolorów, podkreśleń, strzałek, wykrzykników itp.
- Sporządzanie notatek z każdej lekcji, nawet z każdego zagadnienia na osobnej stronie. Można zacząć od zaczynania każdego tematu lekcji na osobnej kartce.
- Stosowanie odstępów między linijkami. Najlepiej dużych, aby można było łatwo coś dopisać.
- W zagraconej, nieczytelnej notatce trudno jest coś znaleźć. Będzie bezużyteczna, gdy będzie trzeba powtarzać materiał.
Do notatek robionych przy nowej partii materiału, ćwiczeniach na czytanie ze zrozumieniem, czy większym zagadnieniu sprawdza się świetnie metoda Cornella. Przeczytasz o niej we wpisie Jak robić dobre notatki?