Rzadziej przeglądamy uczniowskie zeszyty. Przez ostatnie 2 lata od czasu do czasu dostawałyśmy zdjęcie odręcznie wykonanej pracy. Większość zadań nasi uczniowie robili jednak na komputerze.
A może jednak nie odpuszczać robienia odręcznych notatek?
Badania pokazują, że są one niezwykle efektywne w procesie uczenia się. Tylko musimy naszych uczniów nauczyć, jak je robić. Przepisywanie podręcznika czy tekstów z internetu efektu nie da.
Notatki w zeszycie
Kiedy byłam w liceum nauczyciel biologii, który niestety był tylko na rocznym zastępstwie, wymagał od nas prowadzenia zeszytu. W sumie ponad 20 lat temu nie było to nic dziwnego. A jednak. Bo nie był to zwykły zeszyt.
Nauczył nas tak robić notatki, by potem łatwo było się w nich odnaleźć. Tak zresztą ten zeszyt oceniał. Zadawał pytanie, a ocena była tym lepsza, im szybciej w zeszycie znaleźliśmy na nie odpowiedź. Jedyny rok, kiedy lubiłam biologię. Ale też pierwszy, kiedy spróbowałam pomóc sobie w uczeniu się.
To wtedy nauczyłam się, że margines to nie tylko miejsce na datę i uwagi nauczyciela. To tu pojawiły się wykrzykniki, rysunki, strzałki i słowa kluczowe (których oczywiście nikt tak wtedy nie nazywał). Zaczęłam stosować różną wielkość liter, kolory, podkreślenia, pogrubienia, strzałki itp.
Szkoda, że tak mógł wyglądać tylko jeden zeszyt.
Zalety odręcznych notatek
Wiele badań pokazuje, że robienie odręcznych notatek np. podczas czytania poprawia proces uczenia się. Jest to wysiłek, który nasz mózg zapamięta. A co więcej im więcej nasi uczniowie zanotują, tym więcej zapamiętają.
Zalety notatek robionych metodą Cornella:
- Wymaga dokładnego zapoznania się z materiałem
- Pomaga w analizie tekstu ze zrozumieniem
- Uczy selekcjonowania informacji, wyszukiwania kluczowych zagadnień
- Uczeń nie może po prostu przepisać fragmentu podręcznika
- Pomaga w powtarzaniu materiału
- W kolumnie C umieść słowa kluczowe lub pytania. Uczniów poproś o uzupełnienie kolumny B.
- Częściowo uzupełnij kolumnę B. Zadaniem uczniów będzie wówczas zapisanie pytań lub słów kluczowych.
Zaproponuj, aby uczniowie korzystali z kolorów, podkreślali, zakreślali, otaczali pętlami itp. Pomoże im to w korzystaniu z notatek, gdy jeszcze raz do nich zajrzą. Oby zajrzeli.
Podczas pracy z tekstem, miniwykładu nauczyciela czy filmu sprawdzi się metoda PYTANIE, ODPOWIEDŹ, DOWÓD.