Zwrócenie uwagi ucznia na chwilę nie jest trudne. Jak ją zatrzymać na dłużej? Nie chodzi nam przecież tylko o ciszę. Siedzenie w spokoju i myślenie o niebieskich migdałach, przynajmniej przez pewien czas, opanowało wielu starszych uczniów. Chcemy, by uczniowie nie tylko wiedzieli, o czym jest lekcja, ale żeby brali w niej udział.
Moc samoprzylepnych karteczek
Poproś, aby uczniowie w parach lub trójkach podzielili się swoimi skojarzeniami związanymi z omawianym zagadnieniem. Zachęć do szukania powiązań z życiem codziennym lub innymi przedmiotami szkolnymi. Niech wybiorą 3 najciekawsze i zapiszą na samoprzylepnych karteczkach. Po głośnym odczytaniu przyklejcie je w widocznym miejscu (np. na dużym arkuszu papieru).
Szybkie przygotowanie do dyskusji
Podaj temat, który chcesz przedyskutować. Poproś uczniów, aby w wyznaczonym czasie (nie za długim) zapisali tyle, ile pamiętają. Z pewnością będą uczniowie, którzy zapiszą mnóstwo informacji i tacy, którzy zapiszą pojedyncze zdania. Dlatego zaznacz, że nikomu nie będą pokazywać swoich notatek. Zadanie ma to im pomóc wziąć udział w dyskusji. Następnie zachęć uczniów do dyskusji. Jeżeli jest taka konieczność, zadaj kilka pierwszych pytań.
Inicjały
Poproś o zapisanie w zeszytach swoich inicjałów. Następnie każdy uczeń zapisuje 4 zdania zaczynające się na literę z inicjałów. Zdania oczywiście muszą dotyczyć omawianych zagadnień. Warto jednak podkreślić, że liczy się również wiedza pozaszkolna i z innych przedmiotów. Takie powiązania będą najcenniejsze. Nie trzeba wykorzystać obu liter. Każde zdanie może zaczynać się na tę samą literę.
Rzut papierową kulą
Zapisz na tablicy 3 pytania związane z omawianym zagadnieniem. Niech to będą pytania, na które można udzielić wielu odpowiedzi. Każdy uczeń na kartce zapisuje odpowiedź na jedno z pytań, zgniata kartkę i rzuca pod tablicę. Zamiast kul możecie robić samoloty.
Przechowaj kule/samoloty do następnej lekcji. Kiedy uczniowie będą wchodzić do klasy, niech każdy wylosuje jedną. Po zajęciu miejsc uczniowie kolejno będą odczytywać odpowiedzi. Reszta klasy zgaduje, na które pytanie to jest odpowiedź.
Przykuwamy uwagę uczniów czymś nowym, innym niż zwykle. I nie musimy od razu stawać na głowie (chociaż jak potrafimy…). Wystarczy inny sposób zebrania czy podzielenia się informacjami, nowy sposób na notatkę, inne zasady pracy w zespołach i już na chwile ich mamy.
Jeżeli chcesz poczytać więcej o przyciąganiu uwagi uczniów, to zajrzyj na wpis o zdalnym nauczaniu.