Czy myślenie heksagonalne sprawdza się w pracy indywidualnej?

with Brak komentarzy

Myślenie heksagonalne to ciekawy sposób, by zachęcić uczniów do myślenia i dyskutowania. Uczniowie mogą to robić podczas układania heksagonów w zespołach. Nie jest to jedyna możliwość. Heksagony mogą uczniowie układać też indywidualnie. Po co? Przecież nie będą w tym czasie spierać się i argumentować z rówieśnikami. Ale będą myśleć i ciężko pracować!

Zanim przejdziesz dalej

Jeżeli nie czytałaś, zacznij od pierwszego tekstu Myślenie heksagonalne. O co w nim chodzi? Jak wykorzystasz na lekcji?

Kiedy sprawdzi się praca indywidualna z heksagonami?

Praca zespołowa sprzyja uczeniu się od siebie nawzajem.

Daje też możliwość mniejszego zaangażowania się, czy odpuszczenia sobie, jeżeli w zespole jest wystarczająco dużo osób chętnych do pracy.

Pracując samodzielnie uczniowie:

  • sprawdzają pojęcia, których nie rozumieją.
  • szukają informacji, które pomogą im połączyć heksagony.
  • szukają argumentów na wyjaśnienie powstałych połączeń.

Jak zorganizować samodzielną pracę z sześciokątami?

Możliwości jest tak wiele, jak wiele może być efektów uczniowskiej pracy.

Każdy uczeń układa otrzymany od Ciebie komplet. Może również dopisać 2 lub 3 swoje propozycje, których mu bardzo brakuje w otrzymanym zestawie. Następnie wybiera 2, 3 połączenia, o których opowie lub napisze.

Uczniowie otrzymują od Ciebie 2 pierwsze hasła, które umieszczają na heksagonach. Nie muszą być one takie same dla każdego. Wówczas podczas omawiania będzie ciekawiej. Kolejne, pracując np. z tekstem, uczniowie tworzą już sami. Następnie łączą je i wybierają 2, 3 połączenia, o których będą chcieli opowiedzieć lub napisać.

Uczniowie, czytając tekst, słuchając podcastu, oglądając, film przygotowują sześciokąty z  kluczowymi słowami (ważnymi pojęciami, postaciami, datami, wydarzeniami, zjawiskami itp.).

Przygotowanymi kompletami heksagonów uczniowie w parach się wymieniają. Po ułożeniu analizują wspólnie połączenia, porównują, rozmawiają o różnicach w hasłach umieszczonych na heksagonach. W klasie, w której takie podsumowanie może sprawić trudność, wyświetl listę pytań/zagadnień, które im to ułatwią.

 

Takie podsumowanie w parach lub małych zespołach można wykorzystać kiedy: 

  • pisemne uzasadnienia połączeń bywają na początku za trudne. 
  • macie zbyt mało czasu, by każdy chętny uczeń opowiedział o wybranych połączeniach.

Z ogromu możliwości wykorzystania heksagonów, wziął się mój pomysł na e-book pt. Oswajamy heksagony”.

ZAJRZYJ DO SKLEPU Złoty Nauczyciel!

okładka o myśleniu heksagonalnym