Myślenie heksagonalne to ciekawy sposób, by zachęcić uczniów do myślenia i dyskutowania. Uczniowie mogą to robić podczas układania heksagonów w zespołach. Nie jest to jedyna możliwość. Heksagony mogą uczniowie układać też indywidualnie. Po co? Przecież nie będą w tym czasie spierać się i argumentować z rówieśnikami. Ale będą myśleć i ciężko pracować!
Zanim przejdziesz dalej
Jeżeli nie czytałaś, zacznij od pierwszego tekstu Myślenie heksagonalne. O co w nim chodzi? Jak wykorzystasz na lekcji?
Kiedy sprawdzi się praca indywidualna z heksagonami?
Praca zespołowa sprzyja uczeniu się od siebie nawzajem.
Daje też możliwość mniejszego zaangażowania się, czy odpuszczenia sobie, jeżeli w zespole jest wystarczająco dużo osób chętnych do pracy.
Pracując samodzielnie uczniowie:
- sprawdzają pojęcia, których nie rozumieją.
- szukają informacji, które pomogą im połączyć heksagony.
- szukają argumentów na wyjaśnienie powstałych połączeń.
Jak zorganizować samodzielną pracę z sześciokątami?
Możliwości jest tak wiele, jak wiele może być efektów uczniowskiej pracy.
Każdy uczeń układa otrzymany od Ciebie komplet. Może również dopisać 2 lub 3 swoje propozycje, których mu bardzo brakuje w otrzymanym zestawie. Następnie wybiera 2, 3 połączenia, o których opowie lub napisze.
Uczniowie otrzymują od Ciebie 2 pierwsze hasła, które umieszczają na heksagonach. Nie muszą być one takie same dla każdego. Wówczas podczas omawiania będzie ciekawiej. Kolejne, pracując np. z tekstem, uczniowie tworzą już sami. Następnie łączą je i wybierają 2, 3 połączenia, o których będą chcieli opowiedzieć lub napisać.
Uczniowie, czytając tekst, słuchając podcastu, oglądając, film przygotowują sześciokąty z kluczowymi słowami (ważnymi pojęciami, postaciami, datami, wydarzeniami, zjawiskami itp.).
Przygotowanymi kompletami heksagonów uczniowie w parach się wymieniają. Po ułożeniu analizują wspólnie połączenia, porównują, rozmawiają o różnicach w hasłach umieszczonych na heksagonach. W klasie, w której takie podsumowanie może sprawić trudność, wyświetl listę pytań/zagadnień, które im to ułatwią.
Takie podsumowanie w parach lub małych zespołach można wykorzystać kiedy:
- pisemne uzasadnienia połączeń bywają na początku za trudne.
- macie zbyt mało czasu, by każdy chętny uczeń opowiedział o wybranych połączeniach.
Z ogromu możliwości wykorzystania heksagonów, wziął się mój pomysł na e-book pt. Oswajamy heksagony”.
ZAJRZYJ DO SKLEPU Złoty Nauczyciel!
W e-booku znajdziesz:
-
pomysły na wykorzystanie heksagonów na lekcji stacjonarnej i zdalnej
-
opis pracy zespołowej i indywidualnej
-
instrukcje wykonania sześciokątów w generatorach
-
sześciokąty i karty na podsumowanie do druku.