Myślenie heksagonalne to ciekawy sposób, by zachęcić uczniów do myślenia i dyskutowania. Uczniowie mogą to robić podczas układania heksagonów w zespołach. Nie jest to jedyna możliwość. Heksagony mogą uczniowie układać też indywidualnie. Po co? Przecież nie będą w tym czasie spierać się i argumentować z rówieśnikami. Ale będą myśleć i ciężko pracować!
Zanim przejdziesz dalej
Jeżeli nie czytałaś, zacznij od pierwszego tekstu Myślenie heksagonalne. O co w nim chodzi? Jak wykorzystasz na lekcji?
Kiedy sprawdzi się praca indywidualna z heksagonami?
Praca zespołowa sprzyja uczeniu się od siebie nawzajem.
Daje też możliwość mniejszego zaangażowania się, czy odpuszczenia sobie, jeżeli w zespole jest wystarczająco dużo osób chętnych do pracy.
Pracując samodzielnie uczniowie:
- sprawdzają pojęcia, których nie rozumieją.
- szukają informacji, które pomogą im połączyć heksagony.
- szukają argumentów na wyjaśnienie powstałych połączeń.
Jak zorganizować samodzielną pracę z sześciokątami?
Możliwości jest tak wiele, jak wiele może być efektów uczniowskiej pracy.
Takie podsumowanie w parach lub małych zespołach można wykorzystać kiedy:
- pisemne uzasadnienia połączeń bywają na początku za trudne.
- macie zbyt mało czasu, by każdy chętny uczeń opowiedział o wybranych połączeniach.