Sztuczna inteligencja staje się nieodłącznym elementem naszego codziennego życia. Korzystamy z niej codziennie. Wielokrotnie. Czasami nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy.
Robisz zakupy w internecie? Słuchasz audiobooków, podcastów czy muzyki w aplikacji na swoim smartfonie? Oglądasz seriale na którejś z platform?
Algorytmy sztucznej inteligencji analizują Twoje wcześniejsze zakupy, przeglądane produkty, odsłuchane audiobooki lub obejrzane filmy. Na podstawie tych danych generowane są rekomendacje np. w zakładce DLA CIEBIE.
Korzystasz z tłumaczenia stron internetowych lub tłumacza on-line?
Narzędzia do automatycznego tłumaczenia, takie jak Google Translate, korzystają z algorytmów uczenia maszynowego, aby przetłumaczyć teksty między różnymi językami. Sztuczna inteligencja pozwala na doskonalenie dokładności tłumaczeń w miarę zdobywania nowych danych.
Korzystasz z nawigacji w czasie podróży?
Aplikacje do nawigacji, takie jak Google Maps, wykorzystują sztuczną inteligencję do analizy danych ruchu, prognozowania czasu podróży i sugerowania optymalnych tras w czasie rzeczywistym.
Dzwonisz do banku, na infolinię swojego dostawcy internetu?
Już nie masz możliwości porozmawiania z konsultantem, zanim nie przejdziesz przez rozmowę z asystentem — sztuczną inteligencją. Chatboty wykorzystują technologie przetwarzania języka naturalnego oparte na sztucznej inteligencji.
Nie uciekniemy od sztucznej inteligencji.
Jeżeli mamy z nią do czynienia na co dzień, to czy może jej zabraknąć w szkole? Moim zdaniem nie może. Tylko to my nauczyciele musimy znaleźć na jej wykorzystanie pomysł.
Narzędzia sztucznej inteligencji możemy podzielić na takie:
Te pierwsze usprawnią naszą pracę.
Te drugie wspomogą uczniów w rozwiązywaniu problemów. Na lekcji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji nasi uczniowie mogą uczyć się zadawania pytań i rozwijania krytycznego myślenia. Algorytmy sztucznej inteligencji są zdolne do analizy pytań uczniów i dostarczania spersonalizowanych odpowiedzi lub sugestii. Sprzyja to rozwijaniu umiejętności formułowania trafnych pytań, co sprawia uczniom ogromne trudności.
Nasi uczniowie korzystają ze sztucznej inteligencji.
Najczęściej niestety do odrabiania zadań domowych. Korzystając z ChatGPT, piszą opowiadania, rozwiązują zadania w zeszytach ćwiczeń (również te problemowe). Sztuczna inteligencja wygeneruje ciekawą prezentację, rozwiąże zadanie z matematyki.
Takie korzystanie niczego nie uczy. Jest stratą czasu. I dla ucznia i dla nas, kiedy takie zadania domowe sprawdzamy.
W szkole nie może zabraknąć sztucznej inteligencji. Ale możemy, a może raczej MUSIMY, ją wprowadzać w przemyślany sposób. Tak, by dzięki korzystaniu z niej nasi uczniowie po prostu umieli więcej.
Kilka kolejnych artykułów poświęcę wykorzystaniu sztucznej inteligencji w edukacji.
Podzielę się w nich moimi doświadczeniami, odkryciami, pomysłami na efektywne wykorzystanie technologii opartej na sztucznej inteligencji.