Biegane dyktando – nie tylko na języki

with Brak komentarzy

Przed zajęciami przygotuj kartki (najlepiej A5 lub A4) z dyktandami. Przygotuj ich tyle, ile zespołów lub par chcesz utworzyć. Ich treść może być różna lub się powtarzać. Biorący udział w zabawie uczniowie muszą mieć przynajmniej 1 długopis i kartkę/ zeszyt na grupę.

Pomysły na dyktanda

  • tekst z: trudnościami ortograficznymi, nowymi pojęciami, słówkami z ostatnich lekcji
  • pojęcia (nowe lub takie, które chcesz, by uczniowie powtórzyli)
  • opis postaci: historycznej, z lektury, z czytanego opowiadania
  • tekst wyjaśniający zjawisko, regułę, zasadę itp.

Zabawę najlepiej przeprowadzić na holu, w dużej sali lub na świeżym powietrzu. Wydrukowane dyktanda ponumeruj i przyczep do ściany, drzewa itp. Wskaż miejsce, w którym mają usiąść uczniowie (tak, by nie mogli przeczytać dyktand).

Na wykonanie zadania możesz wyznaczyć określony limit czasu lub pozwolić uczniom pracować tak długo, aż wszystkie zespoły skończą.

Do dzieła!

Połącz uczniów w pary lub małe zespoły i nadaj im numery. Otrzymany numer odpowiada numerowi dyktanda, które należy przepisać. Poproś, aby każda grupa dysponowała długopisem i kartką co najmniej formatu A5.

Wyjaśnij, że zadaniem każdego zespołu/pary jest zapisanie tekstu dyktanda, który został im przydzielony. Aby to zrobić, muszą:

  • Wyznaczyć osobę, która będzie biegać do dyktanda, aby zapamiętać jego fragment, a następnie dyktować go swojemu zespołowi (jeżeli tekst jest długi, a zespoły liczniejsze, uczniowie mogą to robić na zmianę).
  •  Wyznaczyć osobę, która będzie zapisywać dyktowany tekst (najlepiej, jak przez całą zabawę będzie to ten sam uczeń).

Wyjaśnij  uczniom, jak powinno wyglądać prawidłowo wykonane zadanie. W zależności od przedmiotu i celu, jaki chcesz osiągnąć, możesz brać pod uwagę:

  • ortografię, interpunkcję
  • dokładność zapisu
  • ogólny sens

Ustal, że aby zacząć dyktować zapamiętany tekst, należy wrócić do swojego zespołu.

Podaj, jak należy zgłaszać ukończenie zadania (oddanie dyktanda nauczycielowi, podniesienie rąk, okrzyk).

Podsumowanie

  1. Poproś o odczytanie zapisanych tekstów. Krótko omówcie ich treść. Zwróć uwagę na ważne kwestie, które dzięki tej zabawie miały zostać poruszone.

2. Porozmawiaj z uczniami o:

  • trudnościach związanych z prawidłowym wykonaniem zadania
  • elementach, które pomagały i przeszkadzały
  • współpracy.

Podoba Ci się ten pomysł?

Chcesz ruszyć uczniów z ławek?

Pomoże Ci w tym kurs on-line

„Rozruszaj klasę”