Przed zajęciami przygotuj kartki (najlepiej A5 lub A4) z dyktandami. Przygotuj ich tyle, ile zespołów lub par chcesz utworzyć. Ich treść może być różna lub się powtarzać. Biorący udział w zabawie uczniowie muszą mieć przynajmniej 1 długopis i kartkę/ zeszyt na grupę.
Zabawę najlepiej przeprowadzić na holu, w dużej sali lub na świeżym powietrzu. Wydrukowane dyktanda ponumeruj i przyczep do ściany, drzewa itp. Wskaż miejsce, w którym mają usiąść uczniowie (tak, by nie mogli przeczytać dyktand).
Do dzieła!
Połącz uczniów w pary lub małe zespoły i nadaj im numery. Otrzymany numer odpowiada numerowi dyktanda, które należy przepisać. Poproś, aby każda grupa dysponowała długopisem i kartką co najmniej formatu A5.
Wyjaśnij, że zadaniem każdego zespołu/pary jest zapisanie tekstu dyktanda, który został im przydzielony. Aby to zrobić, muszą:
- Wyznaczyć osobę, która będzie biegać do dyktanda, aby zapamiętać jego fragment, a następnie dyktować go swojemu zespołowi (jeżeli tekst jest długi, a zespoły liczniejsze, uczniowie mogą to robić na zmianę).
- Wyznaczyć osobę, która będzie zapisywać dyktowany tekst (najlepiej, jak przez całą zabawę będzie to ten sam uczeń).
- Poproś o odczytanie zapisanych tekstów. Krótko omówcie ich treść. Zwróć uwagę na ważne kwestie, które dzięki tej zabawie miały zostać poruszone.
2. Porozmawiaj z uczniami o:
- trudnościach związanych z prawidłowym wykonaniem zadania
- elementach, które pomagały i przeszkadzały
- współpracy.