Zabawa w punktowanie błędów nauczyciela uczy poszukiwania i selekcjonowania informacji. Pobudza też kreatywność. Zachęca do szukania wielu rozwiązań. Szczególnie gdy można kombinować przy tworzeniu poprawnych rozwiązań.
Do dzieła!
Przygotuj kilka zdań związanych z tematem zajęć. Mogą to być również zdania odwołujące się do wiedzy z poprzedniej lekcji. W każdym zdaniu zrób błąd. W zależności od przedmiotu, którego uczysz i zagadnień, jakie chcesz poruszyć, mogą to być błędy związane z:
- gramatyką, ortografią, interpunkcją
- z datami, postaciami, miejscami
- faktami, przyczynami, skutkami
- nazwami miejsc, ich położeniem
- pojęciami, definicjami
- wynikami działań, obliczeniami.
Zdania zapisz/wyświetl na tablicy. Możesz też zapisać je na małych kartkach i rozdać uczniom.
Następnie poproś uczniów, aby znaleźli błędy i zapisali zdania tak, by brzmiały poprawnie. Odpowiedzi uczniów mogą być różne, w zależności, jaką część zdania uznają oni za poprawną i do której dopasują resztę.
Przykłady
Uczeń, który otrzyma kartkę z działaniem: 2 x 72 = 146 może podać:
2 x 73 = 146 albo 2 x 72 = 144 albo 1 x 146 = 146
Uczeń, który otrzyma kartkę ze zdaniem: Bitwa pod Grunwaldem była w roku 1411 może podać:
Bitwa pod Grunwaldem była w roku 1410.
W 1411 roku podpisano I pokój toruński.
W 1411 roku zakończyła się wojna z Krzyżakami.
I pewno na jeszcze kilka świetnych pomysłów uczniowie wpadną. W końcu są o wiele bardziej kreatywni niż my.
Ważne, aby uznać wszystkie pomysły, które nie zawierają błędu. Dzięki temu uda się szerzej spojrzeć na omawiane zagadnienia. Co więcej, zabawa będzie lepsza, więc uczeń więcej zapamięta.