Oglądałaś „Rejs” Marka Piwowskiego? Biorący udział w rejsie inżynier Mamoń, grany przez Zdzisława Maklakiewicza, wypowiedział m.in. następującą kwestię: ,,Proszę pana ja jestem umysł ścisły. Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem. Po prostu. To… Poprzez… No reminiscencję. No jakże może podobać mi się piosenka, którą pierwszy raz słyszę”.
„Najbardziej podoba nam się to co już znamy” – jaki to ma związek z powtórkami?
Dla uczenia się i pamięci ważne jest regularne przeglądanie nowego materiału i integrowanie go z tym co już wiemy i znamy. Czyli tym co my i nasz mózg lubi bardziej od nowości.
Warto na każdej lekcji poświęcić trochę czasu, na przeglądanie/ćwiczenie materiału z ostatnich kilku lekcji i łączenie go z jeszcze starszym materiałem. Dzięki temu uczniowie zobaczą, jak wszystko do siebie pasuje. I na dłużej zapamiętają.
Mózg nie lubi nudy…
i dlatego powtarzanie w kółko tej samej definicji daje o wiele mniejsze efekty niż praca z tą definicją.
Sprawdzi się:
- łączenie faktów, szukanie powiązań, przeciwieństw, skojarzeń itp.
- zadawanie pytań, łączenie pytań z odpowiedziami
- zapamiętywanie w ruchu, podczas gier i zabaw.
Na tablicy narysuj prosty diagram (np. centralne hasło i kilka pustych odnóg). Poproś uczniów, by wypełnili odnogi kluczowymi pojęciami z poprzedniej lekcji. To szybki sposób na przypomnienie najważniejszych treści.
Na tablicy wyświetl lub narysuj tabelkę z 4 kolumnami. W każdej tabelce w tytułowym wierszu wpisz definicję, którą chcesz, aby uczniowie powtórzyli. Kolumn może być więcej lub mniej. W zależności od ilości pojęć, które planujesz powtórzyć. Uczniowie dopisują w kolumnach swoje skojarzenia związane z definicją. Jeżeli uznasz to za zasadne, zanim to zrobią, mogą zajrzeć do podręcznika czy zeszytu.
Przygotuj krótki quiz z kilkoma pytaniami wielokrotnego wyboru. Możesz wykorzystać: Kahoota, Mentimeter lub Quizziz. Dzięki temu zabawa zajmie tylko kilka minut. Możesz również odczytać pytania.
A ostatnie pytanie może być totalnym absurdem, np. „Co wczoraj na obiad jadł Pitagoras?” (odpowiedzi: a) nic, b) zupę liczbową, c) coś z kątami prostymi). Taki akcent na lepszą atmosferę!
Każdy z tych pomysłów jest szybki i elastyczny – możesz go dostosować do tematu i poziomu klasy. 😊 A uczniowie wykonają te zadania zanim Ty zalogujesz się do dziennika.