Notatki metodą konspektu – łatwy i skuteczny sposób pracy z tekstem

with Brak komentarzy

Notatki metodą konspektu można robić nie tylko do tekstu. Najłatwiej jednak będzie właśnie na tekstach wdrożyć do niej uczniów. Sama metoda jest prosta. Polega na pisaniu głównych zagadnień/tematów, podtematów i ich ważnych szczegółów wg prostego schematu.

Jak korzystać z metody konspektu?

Pokaż uczniom podstawowy schemat.

schemat konspektu

Istotne wskazówki

  • Przy pierwszych próbach pracuj razem z uczniami. Pomóż im wybrać główne zagadnienia (np. tytuły rozdziałów), zawarte w nich kluczowe kwestie i istotne informacje, które je rozwijają, wyjaśniają. Sam schemat jest prosty. Wybór istotnych treści czy zagadnień może być dla uczniów trudny.
  • Wyjaśnij uczniom, że pisanie, zaznaczanie każdego poziomu innym kolorem:
    • sprawi, że więcej zapamiętają, podczas tworzenia notatki.
    • ułatwi późniejszą naukę.
  • Niech uczniowie zawsze zostawiają miejsce między poszczególnymi zagadnieniami. Tak, aby móc dopisywać kolejne podpunkty.

Zalety metody konspektu

  • Skuteczniejsze niż robienie notatek linijka w linijkę, czy wypisywanie w punktach.
  • Szybka i stosunkowo prosta metoda robienia notatek.
  • Przydatna w przypadku tematów, w których ważne jest określenie głównych punktów, a także zapamiętanie szczegółów.
  • Notatki są łatwe do przejrzenia. Przydatne przy powtórkach. 
  • Przydaje się, gdy mamy ułożyć plan tekstu np. opowiadania.

Wady metody konspektu

  • Początkowo trudność może sprawić dopasowanie informacji do odpowiedniego poziomu. Ale już samo zastanawianie się nad tym jest cenne!
  • Opanowanie tej metody tak, by uczniowie mogli nad nią samodzielnie pracować, może zająć trochę czasu.
  • Nie najlepiej sprawdza się przy tematach, gdzie występuje dużo wzorów, przykładów, wykresów np. fizyce, chemii.

Przeczytaj o metodzie pytań, metodzie Cornella, metodzie: pytanie, odpowiedź, dowód.